Menu

Vereniging Dorpsbelangen Schipborg

Virtuele loketten gemeente Aa en Hunze

Op 13 maart 2008 vond op het Gemeentehuis te Gieten een door de gemeente Aa en Hunze en het informaticabedrijf 'Nederland Breedbandland' georganiseerd seminar plaats over 'Virtuele voorzieningen voor Kleine Kernen'. Het seminar ging over het verbeteren van de economische infrastructuur en de sociale samenhang in kleine kernen door een combinatie van virtuele voorzieningen, maatschappelijke dienstverlening en multimediale mogelijkheden en in het bijzonder om de praktische mogelijkheden van virtuele loketten.




Geplaatst op 02/04/2008

Handhaven voorzieningenniveau kleine kernen
Al jarenlang is sprake van het verdwijnen van de sociale en maatschappelijke dienstverlening uit de kleine kernen in het landelijke gebied. Basisvoorzieningen als winkels, apotheken, huisartsen, gemeentehuizen en scholen komen op gemiddeld steeds grotere afstand van de bewoners. Minder mobiele bewoners kunnen daardoor in de knel komen.
Ontwikkelingen op het gebied van de informatica bieden in principe compensatie voor verdwenen voorzieningen. Het kan voor ouderen, zonder de noodzaak tot verplaatsen, even goede sociale en maatschappelijke dienstverlening mogelijk maken als in het verleden. Jongeren kunnen via hun eigen virtuele wereldjes moeiteloos in contact komen met elkaar en met kennisbronnen. Instellingen en bedrijven kunnen tenslotte, onafhankelijk van afstanden, via websites hun diensten en producten aanbieden.
Voor het handhaven van het voorzieningenniveau in kleine kernen wordt de inzet van nieuwe informaticatechnologieën dan ook van doorslaggevende betekenis geacht.

Virtuele dienstverlening gemeente Aa en Hunze
De gemeente Aa en Hunze heeft ervoor gekozen via informaticatechnologieën de bereikbaarheid van zijn dienstverlening voor de bewoners te verbeteren. Het ligt nadrukkelijk in de bedoeling daarbij ook andere
organisaties te betrekken, zoals de Intergemeentelijke Sociale Dienst, de Stichting Welzijn en commerciële bedrijven.
Op dit moment kan voor diverse zaken al via de website www.aaenhunze.nl gebruik gemaakt worden van de virtuele dienstverlening van de gemeente Aa en Hunze. In de praktijk blijkt de communicatie via deze website echter toch niet in alle gevallen bevredigend te verlopen. Gemist wordt dan de rechtstreekse communicatie, zoals die mogelijk is aan een loket in het Gemeentehuis zelf. De gemeente Aa en Hunze heeft daarom het plan opgevat, via het inrichten van virtuele loketten op een viertal plaatsen binnen de gemeente, de dienstverlening dichter bij de bewoners te brengen. Als plaats voor deze loketten is in eerste instantie gekozen binnen de ook al voor diverse andere vormen van gemeentelijke dienstverlening ingerichte 'Wegwiezers' in Annen en Rolde. Later in 2008 zal dat uitgebreid worden met de nog in te richten 'Wegwiezers' in Gieten en Gasselternijveen.

Virtuele loketten
In de virtuele loketten bevindt zich een groot videoscherm, waarop door simpel aantoetsen contact gemaakt kan worden met de aangesloten dienstverleners, waaronder uiteraard medewerkers van het Gemeentehuis te Gieten. Als gebruiker zie je op het videoscherm een medewerker van de dienstverlenende instantie verschijnen, met wie je gewoon kunt praten. Deze medewerker kan op dezelfde wijze met de gebruiker praten, waardoor de illusie gewekt wordt je met elkaar aan tafel zit. Naast het videoscherm staat in de virtuele loketten ook diverse hulpapparatuur opgesteld. Vanuit zijn virtuele loket kan de medewerker van de dienstverlenende instantie informatie doorgeven aan de gebruiker, of via een PC-scherm eventuele documenten zichtbaar maken, deze documenten via een printer aan de gebruiker aanreiken, behulpzaam zijn bij het, al dan niet via het PC-scherm, invullen van deze documenten en het mogelijk maken de ingevulde documenten rechtstreeks of via een scanner terug te ontvangen. Computerkennis is voor dit alles niet vereist: het geheel is niet ingewikkelder dan de in de hal van het Gemeentehuis in Gieten aanwezige aantoetszuil voor de selectie van het juiste (echte) loket. In de 'Wegwiezers' zelf zijn bovendien (niet-virtuele) vrijwilligers aanwezig om te helpen bij eventuele vragen.
Zolang de virtuele loketten ondergebracht zijn in 'Wegwiezers', zal ook de beschikbaarheid ervan bepaald worden door de openingstijden daarvan:
- Wegwiezer Annen (bibliotheek Annen, Kruisakkers 34a, Annen):
Maandag 14:00-17:00 en 18:30-20:00 uur;
Woensdag 14:00-17:00 uur;
Donderdag 14:00-17:00 uur;
Vrijdag 09:30-12:00 uur.
- Wegwiezer Rolde (De Boerhoorn, Zuides 50, Rolde):
Maandag 09:30-12:00 uur;
Dinsdag 13:00-16:00 uur;
Woensdag 09:30-12:00 uur;
Donderdag 13:00-16:00 en 18:30-20:00 uur.

In de komende testperiode zal moeten blijken in welke mate de nu ingerichte virtuele loketten voorzien in een werkelijke behoefte tussen de thans gebruikelijke digitale dienstverlening door maatschappelijke dienstverleners en de nu op een aantal plaatsen ingerichte combinaties van virtuele voorzieningen, maatschappelijke dienstverlening en multimediale mogelijkheden.

Paul Hagel

« Schipborg Palmpasen 2008 - Dorpsvisie Schipborg - Verkeer en bereikbaarheid »