Menu

Vereniging Dorpsbelangen Schipborg

Staatsbosbeheer (SBB) blijft bij standpunt graven sleuven in Schipborg

Op woensdag 14 april 2010 is een aangespannen wagen in twee door Staatsbosbeheer gegraven sleuven in het pad tussen Esweg en Holle Drift in Schipborg verongelukt. Daarbij raakten de bestuurder behoorlijk en zijn vrouw licht gewond. Het in de sleuven gevallen paardje sloeg op hol en kwam, het lege rijtuigje achter zich aantrekkend, pas kilometers verder via de Borgweg en door het tunneltje op de Schipborgerweg in Westlaren tot stilstand op en half in een tegemoetkomende auto. Het mag een wonder heten dat er door het kantelen van de wagen en de wilde tocht van het paard over de openbare weg geen ernstiger slachtoffers zijn gevallen.

Over het ongeluk heeft op dinsdag 20 april, op verzoek van Staatsbosbeheer, te Schipborg een gesprek plaatsgevonden tussen de Vereniging Dorpsbelangen Schipborg (VDS) (Henk Jongebloed en Paul Hagel) en Staatsbosbeheer (SBB) (Bert Witvoet en Martine Dubois).

Alhoewel SBB het plaatsgevonden ongeluk betreurt, en dit in een persoonlijk gesprek met de familie Greven( de berijders van de wagen) nog eens tot uitdrukking heeft gebracht, blijft SBB van mening dat het afsluiten van het pad tussen Esweg en Holle Drift volstrekt rechtmatig was. De zaakwaarnemer van de eigenaar van het land( de eigenaar woont in Schipluiden) waarover het pad liep (en dus niet ‘omwonenden’ waarvan eerder sprake was) had herhaaldelijk geklaagd over het gebruik van dit pad door met name terreinwagens. SBB wilde niet het verwijt krijgen, door het toestaan van het gebruik van het over hun terrein lopende deel van het pad, hiertoe gelegenheid te geven.

In eerste instantie is geprobeerd het gebruik van het pad tussen Esweg en Holle Drift te blokkeren door de doorgang met een dode boom te versperren. Deze boom bleek echter na verloop van tijd door onbekenden weer te zijn verwijderd. Mede gezien de problemen van SBB door het vernielen en/of verwijderen van eerder geplaatste borden en afsluitingen (op andere locaties, dus niet bij de plek des onheils), heeft SBB in overleg met de zaakwaarnemer besloten tot het blokkeren van het pad tussen Esweg en Holle Drift door het graven van twee 60 cm diepe sleuven op het bewuste land (dus niet in het grondgebied van SBB). Het ging dan vooral om de effectiviteit van deze sleuven tegen terreinwagens. Van het veelvuldig gebruik van het pad door wandelaars en door paard en wagens, zei SBB niets te weten.(Het pad bestaat overigens wel al tenminste 12 jaar). Alhoewel achteraf gezien het graven van de sleuven onvoorziene risico's blijkt te hebben opgeleverd, blijft SBB van mening dat hun in dit verband niets te verwijten valt en dat zij volstrekt rechtmatig gehandeld hebben.

Het hele gedoe rond de afsluiting van het pad tussen Esweg en Holle Drift versterkt in de ogen van de VDS het beeld van een SBB dat eigenzinnig handelt, misschien wel iedereen aanhoort, maar in feite niet of nauwelijks gehoor geeft aan de wensen van de mensen die het meest gebruik maken van het bewuste gebied. Een eenmaal ingeslagen koers wordt gewoon doorgevoerd. Het graven van de inmiddels beruchte sleuven is hiervan een triest voorbeeld.

Het ongeluk op 14 april heeft in Schipborg grote opschudding veroorzaakt, waarbij de woede zich kanaliseerde in het op17 april spontaan dichtgooien van de hiervoor verantwoordelijke sleuven. Dit omdat SBB geen enkele aanstalten maakte om aan de ontstane gevaarlijke situatie een einde te maken. Het plaatsen van twee hinderpalen bij de bewuste plek is een weinig zinvolle maatregel die bovendien te laat is genomen.
Het ontnemen van bepaalde gewoonterechten aan de inwoners van Schipborg, zoals het in de omgeving vrij genieten met paard en/of hond draagt niet bij aan de populariteit van onze natuurbeheerders. Een vaste route, waarop ruiters in de toekomst in de Strubben/Kniphorstbosch bij hun beleving van het landschap nog zullen zijn toegestaan, of het aanbieden van een gebied voor loslopende honden aan onze kant bij het tunneltje naar Annen aan, waar normaal niemand uit Schipborg komt, is daarvoor geen echt alternatief.

SBB betreurt het hoog oplopen van de emoties als gevolg van het in hun ogen rechtmatig graven van de sleuven in Schipborg. Jammer wordt het ook gevonden, dat opmerkingen of wensen vanuit de inwoners van Schipborg kennelijk niet aan SBB worden doorgegeven. Het beleefbaar maken van het gebied van de Strubben/Kniphorstbosch voor iedereen is juist, aldus SBB, het doel van hun beleid. SBB doet dan ook een oproep aan de inwoners van Schipborg al hun eventuele wensen en opmerkingen rechtstreeks aan hen door te geven. Dat kan door contact met de SBB vestiging in Oudemolen (telefoon 0592-231307, Martine Dubois), dan wel rechtstreeks met de Districtsbeheerder van dit gebied (alg. nr. 050-7074400).

Henk Jongebloed
Paul Hagel



Dode boom die weer naast het pad gelegd werd.

De hinderpalen vóór het gesprek ...

... en de hinderpalen ná het gesprek!


Geplaatst op 21/04/2010

« Palmpasenviering 2010 - Koninginnedag 2010 »