Menu

Vereniging Dorpsbelangen Schipborg

Nieuwe regels woningtoewijzing Woonborg

Op donderdag 28 april 2011 vond in 'Het Wapen van Drenthe' te Roden een informatieavond plaats over de vanaf 1 januari 2011 geldende nieuwe regels voor woningtoewijzing van Woonborg. Woonborg is beheerder en verhuurder van woningwetwoningen in de gemeenten Aa en Hunze, Haren, Noordenveld en Tynaarlo.

Europese regelgeving en inkomensgrenzen woningtoewijzing
Volgens de Europese regelgeving moet de Nederlandse overheid zorgen dat activiteiten van woningcorporaties, die van staatssteun profiteren, een rechtstreeks verband hebben met sociaal achtergestelde huishoudens. Ook moeten sociale en commerciële activiteiten van woningcorporaties volstrekt gescheiden zijn, dit om subsidiëring van met de markt concurrerende activiteiten van deze corporaties te voorkomen.
Woningcorporaties voorzien in de beschikbaarheid van sociale woningen en helpen daarmee sociaal achtergestelde huishoudens. Dit zijn 'Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB)', waaraan binnen de Europese regelgeving staatssteun mag worden gegeven. Uitgaande van de Ministeriële Regeling inzake staatssteun voor woningcorporaties financiert de overheid Nederlandse woningcorporaties jaarlijks met 300 tot 400 miljoen euro aan subsidies, onder meer via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Ook het rentevoordeel uit garanties van de overheid om tegen gunstige voorwaarden geld te kunnen lenen, alsmede de verkoop van grond door gemeenten tegen lagere grondprijzen, wordt in dit verband als staatssteun aan woningcorporaties beschouwd.

Om voor DAEB staatssteun in aanmerking te blijven komen, zijn op basis van een Europese Beschikking vanaf 1 januari 2011 harde inkomensgrenzen van kracht voor de huurprijs van door woningcorporaties te verhuren woningen: voor alle woningen met een kale huurprijs tot ¤ 652,52 mag het gezinsinkomen niet hoger zijn dan ¤ 33.614,- . Slechts in 10% van de gevallen mogen woningcorporaties hiervan afwijken, maar dan alleen om dringende redenen, zoals gezondheid, veiligheid, sociale factoren, overmacht of calamiteiten. Woningcorporaties die zich niet aan deze voorwaarden houden, verliezen hun recht op staatssteun. Op een totaal aan leningen van 120 miljoen euro zou alleen al het verlies van 1% rentevoordeel 1,2 miljoen euro aan extra kosten betekenen!

Geplaatst op 05/05/2011

Woningtoewijzing Woonborg
Woonborg houdt zich strikt aan de vanaf 1 januari 2011 geldende nieuwe ministeriële regels voor de toewijzing van huurwoningen. Onder de grens aan het gezinsinkomen van ¤ 33.614,- vallen dan de gezamenlijke verzamelinkomsten van de huurder en alle meerderjarige bewoners van een toe te wijzen woning. Inwonende kinderen worden niet meegerekend bij het verzamelinkomen. Het eigen vermogen van het gezin speelt voor de toewijzing van huurwoningen geen rol. Als bijvoorbeeld wordt verhuisd van een eigen woning naar een huurwoning van Woonborg, dan speelt alleen de rente van het voor de eigen woning ontvangen bedrag een rol voor het maximale gezinsinkomen van ¤ 33.614,- . Wel zou dit eigen vermogen een rol kunnen spelen bij het al dan niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. Voor een dergelijke huurtoeslag komen vanaf 1 januari 2011 in principe alleen de volgende gevallen in aanmerking:
- eenpersoons- of meerpersoonshuishoudens, 18-23 jaar, huurprijs lager dan ¤ 361,66
- eenpersoonshuishoudens, 18-65 jaar, inkomen lager dan ¤ 21.625,-
- meerpersoonshuishoudens, 18-65 jaar, inkomen lager dan ¤ 29.350,-
- eenpersoonshuishouden, 65 jaar of ouder, inkomen lager dan ¤ 20.325,-
-meerpersoonshuishouden, 65 jaar of ouder, inkomen lager dan ¤ 27.750,-
Van de huurders bij Woonborg behoort 90% tot de doelgroep vanuit het inkomensperspectief van maximaal ¤ 33.614,- per jaar. Er is dus weinig 'scheefwonen' bij Woonborg.

Ontwikkelingen
In 2011 bestaat de woonvoorraad van Woonborg nog voornamelijk uit eengezinswoningen, geschikt voor huishoudens van meer dan twee personen. Bij ongeveer 90% van de woningzoekenden op de wachtlijst van Woonborg gaat het echter om eenpersoons- of tweepersoonshuishoudens, in ruim 35% van de gevallen van 65 jaar of ouder. Het gevolg is, dat de wachttijd voor senioren om een huurwoning te vinden nu ongeveer 8 jaar bedraagt, terwijl dat voor de overige woningzoekenden niet meer dan 4 jaar is. De komende 10 jaar voorziet Woonborg een geleidelijke uitbreiding van levensloopbestendige seniorenwoningen. De langere wachttijden voor senioren zullen voorlopig dus nog wel even aanhouden.

Discussie
In de discussie werden door Woonborg twee vragen gesteld:
- Zou voor een grotere flexibiliteit de gehanteerde relatie tussen gezinsgrootte en huurwoninggrootte maar beter kunnen worden losgelaten?
- Zouden woningzoekenden uit een dorp een voorkeur moeten krijgen boven woningzoekenden van elders?
Vanuit de deelnemers aan deze informatieavond kwamen nogal wat wisselende antwoorden naar voren op deze vragen. Zolang er sprake is van wachtlijsten voor alle typen huurwoningen leek het de aanwezigen weinig zinvol de gehanteerde criteria voor de relatie tussen gezinsgrootte en huurwoninggrootte los te laten. Het voorkeur geven aan woningzoekenden uit een dorp boven die van elders ondervond wel steun, maar werd onhaalbaar geacht in het licht van de geldende Europese regelgeving.

Paul Hagel

« Duurzame energie in de gemeente Aa en Hunze - Koninginnedag 2011 »