Menu

Vereniging Dorpsbelangen Schipborg

Najaarsdorpenoverleg gemeente Aa en Hunze 2008

Op donderdag 20 november 2008 vond in Schoonloo het najaarsdorpenoverleg plaats van de gemeente Aa en Hunze. Het overleg stond voor de eerste keer onder leiding van de nieuwe wethouder voor het Kern- en Buurtgericht Werken, Henk Santes.






Geplaatst op 09/12/2008


Brede Samenwerking

'Brede samenwerking' is een op zorg voor kinderen en leefbaarheid in dorpen gericht samenwerkingsverband tussen school, dorpshuis, kinderopvang, peuterspeelzaal, organisatie voor dorpsbelangen en sport- en culturele verenigingen. Het is gericht op verbetering van de ontwikkelingsomgeving van de jeugd. Het omvat onder meer dagarrangementen voor jeugdigen (opvang van 7 uur in de ochtend tot 7 uur in de avond), versterking van de sociale samenhang in de dorpen, multifunctioneel gebruik van accommodaties en aansluiting op het Centrum voor Jeugd en Gezin. In de gemeente Aa en Hunze zijn proefprojecten gestart in de dorpen Annen, Rolde en Gieterveen. In 2010 moet de 'Brede samenwerking' tot zeven dorpen zijn uitgebreid.
De verwachting is, dat de voorgestane verbetering van de ontwikkelingsomgeving van de jeugd, mede gezien de daarvoor benodigde ruimten en voorzieningen, alleen in de grotere dorpen rendabel zal zijn te exploiteren. Dat dit zal leiden tot het ontstaan van 'forenskinderen', kinderen die om 7 uur in de ochtend hun eigen kleinere dorpen moeten verlaten, om daar eerst 7 uur in de avond weer terug te keren, wordt niet als een wezenlijk probleem gezien. Net als bij het verdwijnen van andere voorzieningen, zal de leefbaarheid in die dorpen daardoor niet wezenlijk negatief beïnvloed worden.

Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
Het geactualiseerde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2002 geeft hoofdlijnen van het beleid voor verkeer en vervoer van de gemeente Aa en Hunze tot het jaar 2015. Deze hoofdlijnen passen binnen de kaders van Rijk ('Nota Mobiliteit, naar een betrouwbare en voorspelbare bereikbaarheid') en Provincie ('Provinciaal Omgevingsplan Drenthe (POP II)' en 'Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Drenthe'). Hoofddoel van het beleid van de gemeente Aa en Hunze is een zo goed mogelijke inrichting van het gemeentelijke verkeers- en vervoerssysteem.
De bereikbaarheid van het landelijke gebied is in de gemeente Aa en Hunze in de eerste plaats verzekerd door de provinciale hoofdwegen, de N33 en de N34, met een maximale snelheid van 100 km/uur. Buiten deze wegen gaat het in principe om wegen van 30 (bebouwde kom) tot 60 km/uur.
Het beleid van de gemeente Aa en Hunze is er ook de komende jaren op gericht door infrastructurele maatregelen de verkeersveiligheid te verbeteren. De nadruk ligt dan op plaatsen waar daadwerkelijk sprake is van ongevallen. Waar nodig kunnen drempels en plateaus worden aangebracht. De voorkeur gaat echter uit naar vooral visuele maatregelen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van gekleurde kruisingsvlakken.
De gemeente Aa en Hunze vindt het belangrijk dat zij ontsloten is en blijft met openbaar vervoer. Een belangrijk aspect daarbij is de uitbreiding van de Q-liners, die over het hoofdwegennet rijden, waardoor sneller en met meer comfort tussen de grote kernen kan worden gereisd. Het netwerk aan streeklijnen kan worden versterkt door verhoging van de frequenties en een betere aansluiting op de schooltijden.
De gemeente Aa en Hunze wil het gebruik van de fiets stimuleren. Het hoofdnetwerk zou buiten de bebouwde kom bij voorkeur vrijliggende fietspaden (of parallelwegen dan wel fietsstroken) moeten bieden, waar de fiets zoveel mogelijk voorrang krijgt. Bij het oversteken van verkeerswegen gaat de voorkeur uit naar 'getrapte' oversteken (in twee keer naar de overkant), waarbij de veiligheid door aandachtverhogende maatregelen kan worden verhoogd. Vanuit recreatief oogpunt wordt gedacht om langs de verbindingsweg Schipborg - Anloo een fietspad aan te leggen.
Om kinderen zich veilig te leren bewegen in het verkeer is structureel aandacht nodig voor het verkeersonderwijs. Scholen die hieraan meedoen, en de verkeersveiligheid in de schoolomgeving vergroten door bijvoorbeeld mee te werken aan het instellen van een 30 km/uur zone, kunnen het 'Drents Verkeersveiligheidslabel' verwerven.

Juridische positie organisaties van dorpsbelangen
Naar aanleiding van op juridische gronden 'niet ontvankelijk' verklaren van een bezwaarschrift tegen het kappen van bomen bij de Kymmelsberg in Schipborg, was op verzoek van de Vereniging Dorpsbelangen Schipborg (VDS) een punt 'Juridische positie organisaties van dorpsbelangen' op de agenda gezet. De organisaties van dorpsbelangen werden er vanuit de VDS op gewezen, dat het lang niet zeker is dat zij bij conflicten met een overheid op zuiver juridische gronden zijn aan te merken als werkelijk belanghebbende. Organisaties van dorpsbelangen zijn misschien nuttige gesprekpartners bij zaken over hun dorpen, maar via de Algemene Wet Bestuursrecht zullen zij zeker niet vanzelfsprekend worden beschouwd als belanghebbenden daarbij.

Paul Hagel

« 23e Openbare vergadering Overlegorgaan NBEL - Schaatskampioenschap Schipborg 2009 »